-->

معالجات انتل الجديدة وانواعها ومزايها Intel processors, types and advantages المفاهيم الخاطئة عند معظم الناس بتركز على كلمة i7 أو i5 أو i3 والكلام ده خطأ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة قبل ما نبدا صل علي الحبيب محمد صل الله علية وسلم اهلا بيكم اصدقائي في مقال جديد اليوم بإذن 

الله بس اوعي تنسي حبيب قلبي ♥ الغالي انك تدعمنا حتي لو بكلمة حلوة منك هتفرحنا بجد 

هنتكلم من خلال التدوينة عن معالجات انتل وانواعها ومزايها

-

( Intel processors, types and advantages ) وازاي تتعامل مع كل جانب منهم ونبدأ بسم الله /

-

في عاملين مهمين هتقابلهم في المجال ده هما العامل الأول / هو تردد سرعة الساعة (Clock Speed) واللي بيتم قياسها بالميغاهيرتز GHzوتشير لعدد العمليات اللي بيقوم بيها المعالج كل ثانية وكل ما ازداد الرقم كان الكمبيوتر أسرع (عند المقارنات المتكافئة) وهتلاحظ الفرق صعوداً بزيادة السرعة لما تفتح البرامج والملفات وتصدير الوسائط ( Programs, files and media export)

-

العامل الثاني اللي هتقابله هو عدد النوى عادةً ما تحتوي على رقائق الحواسيب المحمولة والمكتبيّة على اثنين أو أربع من النوى فيكون المعالج ثنائي النواة أو رباعي النوى وإنّ بعض الطرازات الأحدث بتملك حتّى ستّ أو ثماني نوى.

-

كل ما كَبُر عدد النوى كلما كان الأداء أفضل.. ليه بقا اقولك ...لانه بيسمح للحواسيب تشغيل عدة مهام في الوقت نفسه بدون أي معارضة من أي حاجة ويحس المستخدم بالإضافة التي تقدّمها النوى في أثناء عملها مع البرامج في آن واحد زي اللي لازم تطلب فتح أو تشغيل كتير من التبويبات زي عدد كبير من صفحات الويب قيد العمل ( Web pages in action) على متصفّح ويب واحد.

-

1- انواع معالجات انتل ( Types of Intel processors )

2 - معالجات أتوم ( Atom processors )

-

- معالجات ( Intel Atom processors )

-

عبارة عن معالجات منخفضة استهلاك الطاقة ( Low power processors) مصممة بس للاستخدام في أجهزة الكمبيوتر المحمولة ( laptops ) وغيرها من أجهزة الكمبيوتر العاملة على شبكات حيث ان عمر البطارية واستهلاك الطاقة أكتر أهمية من قدرات الحوسبة ( Computing capabilities )

-

في أنواع متعدّدة من معالج Atom / إذ أنّ المعالجات اللي مفيش في اسمها حرف قبل الرقم المخصّص لانها مصمّمةٌ خصيصاً للأجهزة منخفضة استهلاك الطاقة ( For devices with low power consumption ) بشكل عام.

-

في حين ان تصميم المعالجات اللي بتبدأ البادئة N للحواسيب من صنف Notebook من جهة أخرى بتحتوي معالجات Atom المصممة لأجهزة الإنترنت المحمولة على بادئة حرف Z وبيشير الرقم اللي بعد اسم المعالج الأساسي إلى مستوى المعالج بحيث تشير الأرقام الأعلى إلى قدرات حوسبة أكبر ( Greater computing power )


- معالجات كليرون ( Celeron processors )

-

معالجات Celeron صُمّمت بالأساس لتشغيل الحواسيب منخفضة المستوى (Lower-End) واللي يكون غرضها الأساسي في نشاطات الويب ومهام الحوسبة الأساسية ( Web activities and basic computing tasks )

-

تتضمّن معالجات Celeron مقياس أو مؤشّر تسمية رقمي وكلما ارتفعت قيمة الرقم زادت الميزات والقدرات التي يقدّمها المعالج.

-

تشمل فئة Celeron أنواعا كتيرة من المعالجات من ضمنها الأنواع المخصّصة بشكلٍ جوهري لتلبية احتياجات الحواسيب اللي استهلاكها منخفض للطاقة.

-

- معالجات ( Pentium processors )

-

استُخدمَت كلمة Pentium كاسم لعدّة أجيال مختلفة من المعالجات وإنّ معالجات الجيل الحالي منها هي معالجات ثنائية النواة بخصائص توفير الطاقةمصممة لأجهزة الكمبيوتر المكتبية ( For desktop computers )

-

وبالطبع تتضمّن معالجات Pentium تعريفات رقميّة تشير إلى مستوياتها وقدراتها المتدرّجة تماماً زي كل معالجات Intel

-

كل انواع معالجات Intel من فئتي Celeron و Pentium مش بتقدّم ميزات Hyper-Threading أو Turbo Boost ـ وتتضمّن بشكلٍ نموذجي معالج رسوميات مدمج من طراز Intel HD 510، باستثناء معالجات سلسلة Pentium G4500 اللي مضمونها وحدة معالجة رسوميات من طراز Intel HD 530 الأسرع بنحو بسيط جدا .

-

- معالجات ( Core 2 Duo processors )

-

بداية بالطراز المعروف Core / هي معالجات Core 2 Duo معالجات متعددّة النوى تتضمّن عدد من مؤشرات الحروف اللي بتدلّ كل واحدة منها على مجموعات مختلفة من المعالجات، وفق الآتي:

-

تشير QX إلى وحدة معالجة رباعية النوى عالية الأداء

تشير X إلى معالج ثنائي النواة عالي الأداء

تشير Q إلى معالج رباعي النوى لاستخدامات الحاسوب المكتبي

تشير E إلى وجود وحدة ثنائية النوى مخصّصة لاعتبارات استهلاك الطاقة

تشير T إلى وحدة معالجة محمولة مع خصائص موفرة للطاقة

تشير P إلى وحدة معالجة محمولة مع استهلاك طاقة أدنى من T

تشير L إلى وحدة معالجة محمولة ذات استهلاك طاقة منخفض للغاية

تشير U إلى أدنى وحد من عائلة Core 2 من حيث استهلاك الطاقة

تشير S إلى حزمة معالجة صغيرة الطابع

-

إنّ كل واحد من المؤشرات الأبجدية متبوع برقم بعدها وبتشير الأرقام إلى عدد الميزات ومستوى الأداء الرهيب.

-

- معالجات Intel Core i3 و i5 و i7

-

هنا تدخل الأمور في بعضها شوية ويلف شيء من الغموض .. أنماط التسمية المعتادة من Intel بالنسبة للأداء والميزات المقدّمة من كلّ معالج لازم تتأكّد من المراجعة الدقيقة لطراز المعالج في جهازك هيحصل فرق كبير في النتائج

-

على سبيل المثال يمكن أن يتضمّن أي جهاز حاسب تم تصنيفه على أنه بمعالج Core i5 على عدد من المواصفات المختلفة المحتمَلة زي Core i5-7400، Core i5 7600K، Core i5 7300U، Core i5-7500HQ، Core i5-7400T وCore i5 7Y57 وغيرها كتير مع شرائح i3 و i7 .

- نقاط أساسيّة

-

على المستوى الأساسيّ معالجات Intel Core i7 أحسن من Core i5واللي بدورها ممكن تكون أحسن من Core i3 ولكنّ المعضلة تكمن في معرفة مستوى الأداء المتوقع ضمن معالجات كلّ فئة لوحدها يبقى لازم نتمعق للفهم.

-

أولاً وقبل كلّ أي حاجة معالج i7 مش معناه ابدا انو ليه سبع نوىً! وكمان مع i3 ، وi5، وi9 ودي مجرد تسميات بتدلّ على الأداء النسبي للمعالجات.

-

- اللاحقات الخاصّة بمعالجات الحواسيب المكتبية

-

عادةً تحتوي سلسلة Core i3 على معالجات ثنائية النوى فقط بينما تحتوي السلسلة Core i5 وCore i7 على معالجات ثنائية ورباعية النوى وبالمجمل تكون النوى الرباعية أحسن من المزدوجة وفي الأيام دي تكون معظم انواع معالجات Intel ثنائية النواة، أو رباعية النواة، أو ثمانية النواة.

- دلالة لاحقة الحرف في .Core i

-

الحاجة اللي لازم نلاحظها هنا هو أنّ اللاحقة المكوّنة غالباً من أربع أرقام ـ باستثناء Y في المنتصف أحياناً ـ هي اليي تحدد الطابع الرئيسي للمعالج ورتبته وأدائه وذلك في الآتي:

1 - بدون أي لاحقة : نمط المعالج القياسي للحاسوب المكتبي مع أربع نوى وسرعة ساعة عالية كفيل بضمان أداء يومي بمستوى ممتاز وقدرات على تحرير الفيديو والصور بسرعة عالية

-

2 - لاحقة T : موجودة في الحواسيب المكتبية الأصغر وحواسيب AIO يعني الكل في واحد (All In One). من الناحية الوظيفية تشبه المعالجات اللي قبلها اللي بدون لاحقة وليها نفس عدد النوى ولكن في سلبية هي سرعة ساعة أبطأ. على سبيل المثال :

3 - معالج Core i7 6700 ينطوي على استهلاك طاقة (TDP) قدرة 65 واط مع تردد أساسي يبلغ 3.4GHz

4 - وتردد معزّز يبلغ 4.0GHz في حين أنّ معالج Core i7-6700T ليه استهلاك طاقة أقلّ بواقع 35 واط ولكن مع تردد أساسيّ قدره 2.8 GHz ومعزّز يصل إلى 3.6GHz.

5 - لاحقة K: المعالج اللي يوفّر أعلى أداء ممكن تلاقيه في السوق هتلاقيه شبيه بالطراز من غير اللاحقة ولكن بشكل عام مع سرعة ساعة أعلى واستهلاك طاقة أكبر وبالنسبة لذوي الخبرة والاطلاع في المجال التقني الطراز ده يتوفّر مع إمكانية كسر السرعة (OverClocked).

6 - لاحقة E: الحرف E يعني Embedded ومعناه أنّ وحدة المعالجة المركزية بتيجي مع نظام مثبّت مسبقًا للوحة الأم واللي تقدر تتجاهله على أي حال.

7 - لاحقة P: بالنسبة لطراز Core i 2 القديمة معنى سلسلة P إلى معالجات لا تتضمّن أي وحدة معالجة رسوميات مدمجة (GPU) لكن النهاردة في معالجات مركزية مع وحدات معالجة رسوميات أبطأ..

-

اللاحقات الخاصّة بمعالجات الحواسيب المحمولة:

-

1 - لاحقة U: اختصار Ultra من انواع معالجات Intel اللي ليها استهلاك الطاقة المنخفض تحتوي الشرائح غالباً على نواتين اثنتين بس غير أنّ الطرازات الأحدث منها الآن بتتضمّن أربع نوى وهي من بين أبطأ المعالجات التي بتحمل اسم Core I .غالباً موجودة معاها الرقائق في حواسيب AIO رخيصة الثمن وفي العديد من الحواسيب المحمولة. قد تكون مناسبة بعض الشيء لتحرير الصور والفيديو ولكن تميل لكونها أبطأ بكثير مع مهام تصدير الملفات إلى الأقراص نفسها يبقى كدة انت بتدور عن عتاد لتحرير الصور انصحك باختيار Core i5 أو حاول توسيع اختيارك نحو i7.

2 - لاحقة HQ: هي موجودة بشكل عام في الحواسيب المحمولة القوية وعادة موجودة مع أربعة نوى وهي خيار مثالي لما يتعلّق الأمر بتحرير الفيديوهات والصور ولكن هي بتحرق البطارية استنزاف يعني بشكل ملحوظ جدّاً.

3 - لاحقة HK: معالج واحد من كل جيل ينتمي لفئة من معالجات الحواسيب المحمولة وده يشمل معالجات Core i7-6820HK، Core i7 7820HK، وصولاً إلى Core i7-8820HK، وهي عبارة عن معالجات رباعية النوى، قابلة لكسر سرعتها (Overclockable).

4 - حرف Y في المنتصف: مع Y منتصف اللاحقة أنت أمام الشريحة الأقل استهلاكاً للطاقة التي تقدر تلاقيها بسهولة مش مناسبة فعليّاً لتحرير الصور أو الفيديو ولكن أنسب للمهام الخفيفة، وياريت الميزة الأبرز مع اختيار واحد من معالجات الطراز ده هي الحصول على أداء جيد بشكلٍ ملموس للمهام الخفيفة مع عمر بطارية أطول، وبشكلٍ عام تميل الحواسيب المحمولة المزوَّدة بالنوع ده من المعالجات لأنها بتكون بتصميم يشبه مروحة تبريد ما يعني أنها هادئة تماماً ونحيفة كمان.

-

وبس كدا هنقف هنا أنواع معالجات انتل وبإذن الله قريب هنتكلم عن أرقام أجيال المعالجات (Processor generation numbers) 


ليست هناك تعليقات:

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *